אבחון דידקטי - אבחון שלומדים ממנו

03-901-10-10 אבחן עכשיו
שרותי אבחון מתקדמים

מה עושים לאחר שהילד אובחן כבעל הפרעת קשב וריכוז

מאת : גיא שמיר, פרידה משעל


אם בעבר לא ידענו כיצד להתייחס לילדים שלא יכלו להתרכז יותר מדי, שהיו מפוזרים במחשבות ובהתנהגות, אנרגטיים בצורה בולטת מדי וכיוצא בזה, כיום כבר ניתן לבדוק זאת וילדים רבים כבר נכנסים תחת מטריית האבחון של הפרעות קשב וריכוז.

לאחר שהילד אובחן כבעל הפרעה שכזו, יש להיערך להתערבות טיפולית בכל המערכות המשמעותיות בהם הילד מתפקד (הבית ובית הספר) והטיפול המיטבי הוא לעיתים שילוב של מספר סוגי טיפולים במקביל.

לפני שנסקור את סוגי הטיפולים השונים שקיימים כיום עבור הילד, בשלב הראשון לאחר קבלת האבחנה של הילד כמתמודד עם הפרעת קשב וריכוז ברצוננו להתייחס למספר פעולות שיש לבצע ברמה המשפחתית וההורית:

א.      תיעוד רכזו את כל החומר שיש בידיכם מהאבחונים ומהדוחות השונים שקיבלתם וערכו תיק מסודר הכולל את כל המידע על פי סדר כרונולוגי עד לאבחנה הרפואית המסודרת.

ב.      יידוע וקשר עם בית הספר בית הספר הוא "הבית השני" של הילד ולכן חשוב להתפתחותו לפיכך, יש ליידע את צוות בית הספר לגבי האבחנה. עבדו מתוך שיתוף פעולה עם בית הספר על מנת לאפשר לילדכם לקבל התאמות לימודיות בהתאם למאפייני ההפרעה שלו. (התאמות כמו ישיבה קרוב למורה, עבודה בקבוצות קטנות, הפסקות להתרעננות, תשומת לב של המורה, קשר אישי ועוד).

ג.       קבלו ידע קראו חומר רקע, ספרים ולימדו על הפרעת קשב וריכוז מהם האיפיונים שלה, סוגי הטיפולים השונים, קבלו מידע על המאפיינים ההתנהגותיים ועוד.

ד.      קבלת תמיכה והדרכה הרשמו לאתרים, פורמים או קבוצות תמיכה. קבלו הדרכה מקצועית בתחום הקשב וריכוז כי לאבחנה זו יש השלכות על כל התפקוד הביתי והמשפחתי כולל הילדים שאינם מאובחנים.

ה.      תחלואה נילווית לקשב וריכוז לעיתים יש לבדוק בנוסף להפרעת קשב וריכוז, גם לקויות למידה ובעיות חברתיות ולכן כדאי לשים לב גם לתחומים אלו ולערוך אבחון דידקטי או לאפשר בטיפול גם קבלת כלים להתמודדויות חברתיות.

ו.        איסוף מידע טיפולי קבלו מידע על סוגי הטיפולים השונים והמגוונים שקיימים, יתרונותיהם וחסרונותיהם והתאמתם לילד הספציפי שלכם.

ז.       בחירת אנשי מקצוע בתהליך הבחירה של הטיפולים, איספו מידע גם על אנשי המקצוע שאליהם אתם שוקלים לשלוח את ילדיכם, מבחינת ההכשרה המקצועית, הניסיון, ואם כבר התחלתם טיפול אז יש לשים לב גם לשביעות רצונו של הילד מהטיפול. 

ח.      נוכחות הורית  

יש חשיבות להתארגנות משפחתית. כדאי להיות מעורבים בחיי הילדים בתיווך, המללה בהקניית כלים להתארגנות, לתכנן מראש, להקדיש זמן לכל אחד מילדי המשפחה המאובחנים והלא מאובחנים ועוד.

ט.      שילוב הילד בחוגים

יש חשיבות עליונה לחזק, לטפח ולעודד כישרונות ייחודיים ותחומי עניין בהם הילד יכול לבלוט ולחוש תחושות של הצלחה, גאווה, תקווה ומוטיבציה, פעילות כזו תאפשר לילד לצמוח כאדם מועיל, יצירתי ובעל יכולת מימוש עצמי גבוהה. 

וכעת נסקור מספר דרכים שבאמצעותן ניתן לטפל בבעיה ולהקל על חייו של הילד. חשוב לציין כי עם הזמן יותר ויותר אמצעים נכנסו לסל הטיפולים השונים באותן הפרעות קשב וריכוז, חלקם קונבנציונאליים, חלקם טבעיים וכמובן גם סוגי אימון שעוזרים לילד לשמור על פוקוס. כאמור, הטיפול המיטבי הוא תהליך בו משולבים מספר כלים שמטרתם לאפשר לילד להתמודד עם הפרעת הקשב וריכוז ולהתגבר על הקשיים, לשמר את איכות החיים, רווחתו הנפשית ולממש את יכולותיו וכישוריו ולכן טיפול בהפרעת קשב וריכוז  אינו רק טיפול אחד ויחיד אלא שילוב של מספר טיפולים:

הטיפול התרופתי המוכר

אבחון קשב וריכוז הוא אחד הנפוצים בתחום המדובר. כמובן שיש רמות שונות ולכל ילד מותאם הטיפול האופטימאלי, אולם חשוב לבדוק את היצע הפתרונות היעילים. תחום מאוד מוכר הוא זה התרופתי. אחת התרופות המוכרות ביותר היא הריטלין, וכמעט כל מי שעובר אבחון קשב וריכוז נתקל בתרופה הזו. מדובר על טיפול שהוכח כיעיל ובטוח, אולם בישראל משתמשים בו פחות משאר העולם מסיבות שונות. בנוסף לריטלין יש גם תרופות נוספות כמו קונצרטה, אדרל, פמולין, דקסרין וסטראטרה. כמובן שלכל תרופה יש את היתרונות שלה ומכיוון שאלו הן תרופות מרשם, אנשי המקצוע יכולים להמליץ על הטיפול המתאים ביותר עבור כל ילד ומבוגר.

  

טיפולים טבעיים

טיפולים טבעיים לכל בעיה שהיא, הם אחת המגמות הבולטות ביותר של השנים האחרונות וייחודן הוא הטיפול ההוליסטי שהן מבקשות למלא. אנו יודעים שמי שאובחן בעל הפרעות של קשב וריכוז לא רק נמשך לרעשי רקע ומאבד את הריכוז, אלא גם מציג הפרעות רגשיות בסיטואציות כאלה ואחרות והטיפולים הטבעיים מכילים את שלל הסימפטומים לכדי טיפול אחיד. הטיפולים הטבעיים כמו הומיאופתיה, דיקור, רכיבה טיפולית, טיפול באמנות ואחרים, הם רק חלק משיטות התפיסה הטבעית, ההוליסטית. ההבנה היא שלא דרוש רק טיפול תרופתי המטפל בבעיה הברורה מאליה, שהיא ההפרעה, אלא דווקא מדובר על חיבור מאוד ישיר של פעולות הגוף וההשלכות על הנפש וההיפך. ההתמודדות היא תהליך ארוך שיש לאמץ בקרב מעגלים רחבים ככל הניתן של בני משפחה וחברים.

טיפולים רגשיים

פסיכולוגיים, החיים עם הפרעת קשב לעיתים כוללים גם הופעת תסמינים רגשיים נילווים שהם חלק מההפרעה עצמה או מתפתחים בעקבות קשיים וחסמים ביניהם חרדות, מצבי רוח משתנים, תופעות כפייתיות, סגירות רגשית, בעיות חברתיות ולכן יש לאבחן את הקשיים הרגשיים ולתת להם תשובות מקצועיות באמצעות טיפול ועיבוד רגשי שיכלול הדרכת הורים כמו פסיכותרפיה, טיפול באומנות, בבעלי חיים, במוסיקה וכדומה.

בגיל ההתבגרות והנעורים כדאי גם לשקול טיפול פסיכו-חינוכי ישיר שיכלול הקניית ידע, מודעות וייתן מקום לעיבוד רגשי והצבת מטרות.

טיפולים התנהגותיים

לעיתים אחד ממאפייני הפרעת הקשב וריכוז בא לביטוי בקשיים התנהגותיים ובעיות משמעת וקבלת כללים וחוקים. הקשיים ההתנהגותיים נובעים מכך שקבלת כללי התנהגות דורשים איפוק, דיוק, גמישות והתאמה עצמית לסביבה ואלה הם אתגרים לא פשוטים למתמודד עם הפרעת קשב וריכוז. למתקשים מבחינה התנהגותית כדאי לשלב גם טיפול התנהגותי מסוג שמתאים עבורו כמו ביופידבק, CBT, אימון אישי, "סינגור" עצמי, NLP, ועוד. 

פעילות גופנית וספורטיבית קבועה

הוכח שפעילות גופנית משפרת את יכולת ההתארגנות התנועתית, את יכולת המיקוד ואת ההרגשה הכללית. לפיכך, מומלץ לשלב פעילות גופנית סדירה וקבועה כחלק מהעלאת יכולת טווח המיקוד והריכוז. כל פעילות גופנית מומלצת החל מרכיבה על אופניים, קפיצה בטרמפולינה, אימון בחדר כושר, אומנויות לחימה, משחקי כדור ועוד. יש לציין שבגיל הילדות והנעורים פעילות ספורטיבית יכולה גם לשמש עוגן לרכישת מעמד חברתי בקרב בני הגיל. 

טיפולים לימודיים

ילדים עם הפרעת קשב וריכוז לעתים אינם ממצים את יכולותיהם וכישוריהם האקדמיים במסגרת הלימודית, לפיכך, יש להקנות להם אסטרטגיות למידה:

בתחום האקדמי - אסטרטגיות לקריאה וכתיבה, למידה למבחנים, כתיבת סיכומים.

בתחום "התלמידאות"- ארגון הזמן, ארגון חומרי הלמידה, ארגון מרחב הלמידה.

אסטרטגיות לייצוג עצמי ובקשת עזרה- כיצד לעמוד על זכויותי, איך לבקש עזרה, כיצד להסביר את עצמי.

הדרכת הורים

ההורים והמשפחה הם המשענת העיקרית של הילדים כגורם מתווך ותומך ולכן, הדרכת הורים של ליווי מקצועי לזיהוי מצוקות במשפחה תוך מתן כלים להתמודדות, יאפשרו הכלה והחזקה טובים של כל בני המשפחה.

האימון המוחי

מעבר לתרופות הטבעיות והכימיות, חשוב לתת לילד גם את האפשרות להפעיל את מה שקיים באופן טבעי והוא המוח עצמו. אימון מוחי הוא אחת הדרכים החדשות והיעילות להתמודדות עם הפרעות שכאלה והוא מבקש להיטיב עם פעולות מוחיות שאינן מאפשרות לילד להגיב לסביבה בצורה בריאה יותר, אלא נראה שהיא "נתקעת" במהלכים בסיסיים. האימון המוחי כמו שיטת אטנגו מבקשת להיטיב עם היכולות המוחיות כמו זיכרון, ריכוז, תפקודים ניהוליים ועוד, באמצעות האימון השגרתי שמותאם לכל ילד בהתאם לצרכים ולמצב הנתון. סדרות התרגילים שניתנות לילד נדרשות לביצוע יום יומי לאורך תקופה והשיפור בא לידי ביטוי תוך מספר חודשים, או אז ניתן לראות כי הפעילות הקוגניטיבית משתפרת, היכולת של הילד להקשיב ולהיות מרוכז הרבה יותר מאפשרת וכמובן שההשלכות הן גם רגשיות ונפשיות. שיטות אימון מוחי מבקשות לפעול באופן הטבעי ביותר מול האיבר שלמעשה מציב את המחסומים והמכשולים הללו והוא המוח. תרגול מאפשר הרחבה של יכולות.

לסיכום, "טיפול" בהפרעת קשב וריכוז הינו בחירה בין אפשרויות רבות ומגוונות, לכן בכל החלטה ובחירה של כלים טיפוליים יש להתחשב בילד, באופיו, בכישוריו, במאפיינים הספציפיים של הפרעת הקשב שלו, בהעדפות ההוריות ובשיקולים נוספים מושכלים שיש לעשות על מנת לשלב בין סוגי הטיפולים השונים את אלה שיתנו מענה מיטבי שיאפשר לילד ולמשפחה להתמודד בהצלחה. 

להעיף את הקשיים לראות את היכולות
אבחון דידקטי
|
אודות
|
מידע שימושי
|
טיפים
|
מאמרים
|
המלצות
|
קישורים
|
צור קשר
|
מפת האתר
כל הזכויות שמורות © www.dkd.co.il
Powered by   הקמת אתרים   קידום אתרים