אבחון דידקטי - אבחון שלומדים ממנו

03-901-10-10 אבחן עכשיו
שרותי אבחון מתקדמים

אבחון עכשיו

ילדינו הינם הדבר היקר ביותר לנו, "תרתי משמע" בו אנו משקיעים את מיטב שנותינו וכספינו במטרה להביאם לתפקוד הגבוה ביותר בו הם יכולים להיות. אולם, לצערינו לחלקם יש ליקויי למידה.

יכולתם של התלמידים ליקויי הלמידה הינה ממוצעת ומעלה, אולם הם מתקשים לגלות גמישות לשינויים ומעברים, מלווים בקשיים רגשיים של דימוי עצמי נמוך, חרדות, בעיות התנהגות, חוסר ביטחון וירידה במוטיבציה הלימודית עקב דפוס חוזר של כשלונות. לכן, ללא אבחון, התלמידים הללו מוגדרים פעמים רבות ושלא בצדק, כחסרי מוטיבציה, עצלנים, טפשים, ובעצם יכולתם האמיתית אינה ממומשת בביה"ס ובחיי היומיום.

עם סיומה של שנת הלימודים "זורמים" להורים דיוחים רבים לגבי מצבו של הילד ולמעשה זוהי התקופה בה מצטברים מירב הנתונים לגבי אופן תפקודו של הילד במהלך שנת הלימודים שעברה. אולם מנסיוני קימת תחושה אצל חלק ניכר מההורים כי השנה הבאה תהיה טובה יותר וקלה יותר, וכי בלאו הכי שנת הלימודים הסתיימה ולא ניתן לעשות דבר כעת.
ובכן, ניתן לעשות אבחון דידקטי המבוסס על ניתוח מעמיק ומפורט נערך באמצעות מפגשים עם הנבדק והוריו ומבחנים מיוחדים לאיתור ליקויי למידה.
באבחון הדידקטי נערך מיפוי יכולות וקשיים בתחומי הלמידה, הסבר על מקורם והמלצות מפורטות להורים, לביה"ס- לעבודה בכיתה, התאמה למבחנים ולהוראה מתקנת (הוראה מותאמת לסגנון הלמידה, הקצב האישי והחסכים הלימודיים במיומנויות השונות).

למה אבחון עכשיו- האבחון הדידקטי או הפסיכודידקטי מתקשר אצל חלק מההורים כבדיקת רופא, לשם מגיעים עם הילד מצויידים במיטב הידע הקודם ומיד במקום נרשמות לתלמיד המלצות לטיפול. אולם לא כך הדבר באבחון טוב.
אבחון טוב- אורך בין 7 ל-10 שעות, תלוי במידה רבה ביכולת הריכוז של התלמיד, כאשר בנוסף קיימת חשיבות רבה לפריסה של האבחונים על פני 2 או 3 מפגשים ע"מ לאפשר זמן ליצירת קשר עם התלמיד ובמגמה להימנע מאבחון המסתמך על מפגש בודד בו יתכן והתלמיד לא היה במיטבו. לאחר מכן מתקיים תהליך ניתוח מעמיק ולעיתים ארוך משום שיתכן ויצופו סתירות בין הממצאים השונים והם ידרשו ליבון והעמקה בנתונים. במידה ומדובר באבחון משולב פסיכולוגי ודידקטי- נדרש ורצוי כי הפסיכולוג והמאבחן הדידקטי יהיו מעורבים בהכנת האבחון ויש לזכור כי לכל ילד "פרופיל" ייחודי משלו של יכולות, כישורים, תהליכים רגשיים וקשיים אשר דורשים התיחסות ו"הצלבת נתונים" כדי להגיע אל מהות הילד.

עם תחילת שנת הלימודים קיים לחץ גדול במרכזי האבחון מחד לביצוע אבחונים בזמן קצר ומאידך אבחונים אלו הינם קריטיים לקביעת תוכנית טפול אפקטיבית שתתן את מירב התוצאות במינימום עלות וזמן. על מנת שלא להיקלע למצב לחץ, מומלץ ביותר לבצע את האבחון במהלך החופש הגדול ולהגיע ערוכים עם תוכנית ישימה לבית הספר.
כמו כן רצוי לשלב את ההתאמות ולהתאמן עליהן עוד במסגרת הלימודים בבית הספר לפני הבחינות, על מנת שניתן יהיה לבדוק ולבחור את ההתאמות היעילות ביותר עבור התלמיד. בנוסף, גם משרד החינוך מאשר ביתר קלות , התאמות אשר נוסו "בשטח", והוכחו כמתאימות וכמסייעות לתלמיד, וזאת עוד סיבה להקדים ולא לחכות עם האבחון לרגע לפני הוועדות והבגרויות.

 

להעיף את הקשיים לראות את היכולות
אבחון דידקטי
|
אודות
|
מידע שימושי
|
טיפים
|
מאמרים
|
המלצות
|
קישורים
|
צור קשר
|
מפת האתר
כל הזכויות שמורות © www.dkd.co.il
Powered by   הקמת אתרים   קידום אתרים